Steins;Gate

header

4 günde bitirdiğim bir diğer roman S;G. İncelemesini hep yazmak istedim ama bir türlü yazmaya elim gitmedi çünkü yazacak çok şey var.

Animesini izlememiş olanlar bu yazıdan uzak dursun çünkü her yer spoiler kaynayacak.

Bu sefer elimizde anime adaptasyonu böylesine karmaşık ve farklı bir “route” konseptine sahip bir vn için hiç de fena olmayan bir eserimiz var. Animesini ilk geldiği zamanlarda izlemiştim, her hafta teori kasmalar olsun kendine çok güzel bağlamıştı. İzlerken route’ların ne kadar zekice birleştirildiğinin farkına bile varamadım, okuduğumda kafama dank etti mevzu. Nitro+’ın farkı da buradan geliyor sanırım. (Örnek al Little Busters)

Uzun bir yazı olacak sadece göz gezdirseniz de olur; benim tek derdim şu vn’nin hak ettiği uzunlukta bir inceleme yazısına sahip olması 😀 Ayrıca sayfa kasıyor muhtemelen fazla resimden dolayı, kusura bakmayın.

ss (2014-05-20 at 10.45.10)

S;G tamamen fan-çevirisine sahipti geldiği zamanlarda. Daha sonra JAST ekibi bu çeviriyi alıp, düzenleyip, hatalardan ayıklayıp resmi halini geçtiğimiz günlerde piyasaya sürdü. Ben de o aralar Chaos;Head’in incelemesini yazmıştım. Chaos;Head’den hemen sonra okudum Steins;Gate’i ve okumam yaklaşık 4 gün sürdü. Bunu animesini izlediğim halde kendini sürükleyici kılmasına bağlıyorum. Üstüne bir de zaten animede iyi bir iş çıkarmış seiyuuların, vn’de 2-3 katı daha iyi bir iş çıkarmasını ve CG’lerin kalitesini eklersek kaba tabirle “S;G ile yatıp S;G ile kalktığım” 4 gün oldu. Neticede elimizde C;H’den çok iyi dersler çıkarıp kendini geliştirmiş bir visual novel var.

Not: Bu yazıyı direkt olarak animesini izleyenler için hazırlıyorum, gerisi okumasın zaten gitsin ya animesini izlesin ya da vn’sine bakınsın. Bu incelemem biraz farklı olacak, biraz değerlendirme yapacağım biraz da animede yer almayan veya alsa bile bazı şeylerin atlandığı sahneleri anlatacağım.


ss (2014-05-20 at 10.49.31)

Açılış videosu girene kadar olan kısmı şöyle bir özetlersem:

Konu, başına gelen her şeyi “Organization” mevzusuna bağlayan paranoyak Okabe Rintarou ya da Hououin Kyuoma’nın zaman makineleriyle ilgili bir konferansa katılmasıyla başlıyor. Konferans başlamadan önce deprem gibi bir şey oluyor ve çatıya çıktığında bir “uydu” görüyor. Daha sonra konferansa koşuyor ve burada bir bilim insanının, John Titor adındaki “zaman gezgininin” teorilerini çaldığını görüp bağrış çağrış olay çıkarıyor. Salondan Makise Kurisu adında Amerika’da “genç dahi” olarak bilinen kız tarafindan çıkarılıyor. Kız da “15 dakika önce bana bir şeyler anlatıyordun, mevzu neydi” diye soruyor ortada öyle bir şey olmadığı halde. Okabe bu hatunu Organization’a bağlayıp kaçıyor ve telefonuna bir mail geliyor. Fakat bu mail sadece karıncalı bir ekrandan ibaret olduğu için takmıyor maili ve konferans salonuna geri dönüyor. Salona döndüğünde bir erkeğin bağırdığını duyup kontrol etmek için koştuğunda hikayemizi başlatacak şeyi görüyor: Daha az önce konuştuğu Makise’nin kanlar içinde yatan cansız bedeni.

ss (2014-05-20 at 10.59.06)

Okabe buradan kaçıp kendini sokağa atıyor ve gördüğü bu mevzuyu hemen evdeki arkadaşı Daru’ya sms halinde “Birisi Makise’yi bıçakladı.” şeklinde gönderiyor. Gönderdiği an ekranımıza koskoca bir divergence meter geliyor:

ss (2014-05-20 at 11.00.52)

Ve bir anda sokaktaki insanlar kayboluyor. Üstüne bir de daha 15 dakika önce gördüğümüz çatıdaki uydunun bu sefer binaya “çarptığını” görüyoruz ve açılış giriyor.

Bu opening’i animedekinden 10 kere daha fazla sevdiğimi de not düşeyim. (Ayrica VN’de 2 tane farklı OP var, neden yapmışlar bilmiyorum ama ikisi de güzel)

Hikaye

Chaos;Head’deki kuantum fiziğinin biraz daha geliştirilmiş ve daha anlaşılabilir kılındığı bir hikayeye sahip Steins;Gate. Üstelik bunlar bir anda aktarılmıyor izleyiciye, biz de adeta o laboratuvarın bir parçası oluyoruz. Animede bu kısımlar yaklaşık 10 bölüm sürmüştü ve çoğu izleyici “karakterler öyle günlük hayatlarını yaşadılar boş boş takıldılar” diye görmüştü bu kısımları. Anime güzel bir adaptasyondu evet ama yine de hikayenin o birbirine bağlandığı kısımları bir vn kadar iyi aktaramadı maalesef.

ss (2014-05-20 at 11.21.48)

Önce Gel-banana denen, normal muzu yeşil muz haline dönüştüren (yani başarısız sonuçlara sebep olan) mikrodalga fırınla yarattıkları ufak bir zaman makinesini nasıl yavaş yavaş D-Mail sistemine dönüştürdüklerini görüyoruz. Geliştirirken yaptıkları muhabbetlerin hiçbirinde yapaylık göremedim, her karakter kendi yerini dolduruyor hikayenin gelişimi açısından. C;H’deki gereksiz onca karakter mevzusunu burada yaşamıyoruz yani. Mayuri tüm karakterleri birbirine kenetleyen masum ve saf karakterimiz, Makise zeki ama neticede normal bir kızdan farklı olmayan karakterimiz, Daru ise dibine kadar otakuluğunu sürdüren hacker karakterimiz. Hepsi bu tarz karakterler gerçek hayatta nasıl olacaksa öyle davranıyor hikayede.

ss (2014-05-22 at 09.14.18)

C;H’de sürekli okula gidip boş boş konuşmalara dahil olmamiz gerekiyordu, yani boşa zaman geçiriyorduk okulda. Bunu da S;G’yi yaz tatilinde ele alarak çözmüşler sanırım, yani karakterlerin gün içinde bolca zamanı var ve istediğimiz her şeyi yapabiliyoruz. Okul derdi yok, okul üniformalı insanlar yok. Üniversiteli çoğu yanlış anlamadıysam.

Bir vn’den beklediğim, karakterlerin samimi olmasıdır. Sanki gerçekte de yaşıyorlarmış da başlarına bunlar gelmiş diye düşündürmeli. Bunu bu zamana kadar bir Umineko’da, bir Little Busters’ta, bir de Steins;Gate’te hissettim. Gerçekten şu an düşündüğümde Akihabara’da bir yerlerde Okabe’nin manyaklık yaptığına inanasım geliyor. Burada anlatıcının karakterleri samimi ve gerçekçi yapabilmesi çok önemli bir başarı; herkes bunu sağlayamıyor.

12-2986

C;H’de sinir olduğum bir diğer şey infodumping’in fazla ve “anlaşılamaz” şekilde aktarımıydı. S;G’de tüm teorileri Makise anlatıyor ve malum laboratuvardaki karakterlerimiz gayet günlük sıradan insanlar olduğu için mevzuyu anlamıyorlar. Bu yüzden Makise her teoriyi veya zaman makineleriyle ilgili kuramları gayet sizin bizim anlayabileceğimiz şekilde basite indirgiyor. Hatta fark ediyorsunuz ki S;G’de geçen teoriler, C;H’de geçen teorilerin biraz daha geliştirilmiş ve üzerine zaman yolculuğu eklenmiş hali. Yani adamlar C;H’de bıraktıları boşlukları da S;G yardımıyla doldurmuşlar diyebiliriz.

5-154

Hikayenin yavaş yavaş kelebek etkisine dönüşümünü ve önceden yaptığımız tüm hareketlerin, hikayenin sonunu nasıl etkilediğini görüyoruz. Üstüne bir de gelecekteki Okabe’nin attığı mesajı alınca hikaye bizi taaa ilk başladığımız o konferans gününe geri götürüyor. Her şeyi aslında o kadar güzel bağlıyorlar ki; aslında ilk bölümlerde geçen hiçbir konuşmanın boş olmadığını gördüğünüzde, animesini izleseniz bile okurken heyecanlanabiliyorsunuz.

Sonuç olarak hikaye benden 10 alıyor, vallahi puan kıracak yer bulamıyorum.

Karakterler

Okabe Rintarou

1-rintarou-about

Miyano Mamoru’nun sesinden Mad Scientist karakterimiz. Başlarda Okabe’yi gerçekten hiç sevemedim, aşırı yapmacık gelmişti hareketleri. Üstüne bir de önüne geleni Organization’a bağlaması ve dışarıya yansıttığının içindekilerle uyuşmaması gibi şeyler gelince Okabe’yle bütünleşmem gerçekten zor oldu.

ss (2014-05-25 at 10.45.36)

Fakat Mayuri’nin öldürüldüğü dakikalardan sonra gerçekten bir Okabe oluyorsunuz ekran başında. Mayuri’yi defalarca kurtarmaya çalışıyorsunuz, abartmıyorum, defalarca. Anime bunların hepsini koymamış ama VN’de o kadar çok deniyoruz ki. Tutuyoruz Mayuri’yi başlıyoruz koşmaya, önce sağa dönüyoruz eğer öldüyse bu sefer sola dönüyoruz. Hiçbiri olmazsa otobüsle gidiyoruz, olmazsa taksi, olmazsa başka bir tren istasyonu. Gerçekten Mayuri’yi o kadar çok kez öldürdük ki, benim bile moralim bozulmaya başladı bir noktadan sonra. Her Time Leap yapışımızda ekranda bir animasyon oynuyor takvimi gösteren, artık o takvimi bile görmek istemez olmuştu gözüm.

13-3041

Okabe’nin Makise’ye olan aşkı nasıl birdenbire ortaya çıkıyor diye düşünüyordum. Animede bazı ek sahneler vardı gerçi bu aşkın doğmasını sağlayacak. Fakat vn’de Makise’ye karşı aşk diyebileceğimiz hiçbir şey yok. Yani biz Mayuri route’a gelene kadar Makise’yi neredeyse tamamen görmezden geliyoruz. İç dünyasında Okabe, Makise’yi çok iyi bir “dost” olarak tanımlıyor tanışalı 2 hafta olmasına rağmen. Fakat animede saçma olan şey vn’de anlam kazandı gözümde. Mayuri route’u bitirdiğinizde -yani Mayuri’yi kurtardığınızda- fark ediyorsunuz ki aslında Mayuri’yi kurtarmak demek Makise’nin ölmesi demek. Bu da sizi taa oyunun en başlarına geri götürüyor, aldığınız kararlar daha çok Makise ağırlıklı olmak zorunda kalıyor ve sonuç olarak Makise’yi daha çok sevmeye başlıyorsunuz.

ss (2014-05-22 at 09.40.38)

Okabe’nin Alpha Line’da SERN’e karşı oluşturulan direniş grubunun lideri olduğunu ve daha sonra Mister Braun’un kizi Nae tarafından işkence edilerek öldürüldüğünü de not geçeyim.

Makise Kurisu

4-kurisu-about

Tsundere dahi karakterimiz. Makise aslında klasik bir tsundere gibi dursa da, içten içe gösterdiği Mad Scientist hareketleriyle eğlenceli bir karaktere dönüşmüş. Ayrica “4chan” manyağı ama bunu sürekli saklıyor nedense; lab’da kimse olmayınca gizli gizli bu sayfada takılıyor veya cümlelerinin arasına meşhur internet terimlerinden koyuyor. Aslında ufak bir kız çocuğu olduğunu da yer yer gösteriyor ama bunları hep gizli saklı yapıyor. Bu konuda gerçekçi bulduğum bir karakter Makise.

ss (2014-05-22 at 09.37.41)

Neuroscience dalında epey tez yazmış, bu mantığı kullanarak da Time Leap sistemini geliştiriyor. D-mail’den farklı olarak mail yerine beyindeki anılarımızı geri alıyor bu sistem. Böylece gel-banana denen mevzu yaşanmıyor. Bu sistemi kullanarak Okarin defalarca Mayuri’yi kurtarmayı deniyor. Bu arada Time Leap’in en fazla 48 saat geri gidebilme gibi bir limiti var, eğer daha fazla gidilecekse önce 48 saat’lik bir Leap yapıp üzerine bir kez daha Leap yapmanız gerekiyor. Yani ne kadar uzağa gidecekseniz yapacağınız Leap sayısı o kadar artıyor.

39-3294

Ayrıca Time Leap sisteminin ana mantığı, yani bir insanın “anılarını” o insan fark etmeden değiştirebilme mevzusu Chaos;Head’de de yer yer geçiyor.

SERN’in dünyadaki başarılı bilim insanlarını toplayıp kendi adına çalıştırması (çoğunlukla tehdit ederek) gibi bir şey geçiyor hikayede. Alpha Line’da da Makise’yi annesini öldürme tehtidiyle zorla kendi adlarına çalıştırıyorlar. 2034’te Makise, zaman makinesini icat ediyor ve Mother of Time Machine ismiyle anılıyor. Daha sonra da yine SERN tarafından öldürülüyor.

Itaru Hashida (Daru)

3-daru-about

Klasik Otaku/Hacker/Bilgisayar Manyağı dediğimiz karakter. Ama S;G bu tarz bir karakteri bile etkileyici kılmayı başarıyor bir yerde. SERN’i hacklememizde yardımcı olmasını geçiyorum, söz konusu başka karakterleri kurtarmaya geldiğinde biz haberimiz olmadan bile kendi başına işler yapabiliyor her ne kadar yan karakter gibi dursa da.

ss (2014-05-22 at 09.43.50)

Daru’nun Suzuha’nın babası olduğunu da belirteyim. Kendisi Alpha Line’da Okabe’nin sağ kolu olarak anılıyor. Hatta Okabe öldükten sonra zaman makinesini kendi başına tamamlamaya çalışıyor ve 2036’da bitiriyor. Fakat bu makine geleceğe değil sadece geçmişe gidebiliyor, Amane Suzuha’nın ilk geldiği makine bu. Hikayenin sonlarina doğru tüm D-mail’leri geriye aldığımız için Amane ve Makise hayatımızda yok. Beta Line’dayız ve bir şekilde kader yine Amane’yi dünyayı kurtarmak üzere zamanda geriye gönderiyor. Gelecekteki Daru bu sefer zaman makinesini istediği gibi tamamlıyor ve zamanda ileri-geri gidebilecek hale getiriyor. Bu sayede de Makise’yi kurtarıyorlar. (Amane Suzuha zaman makinesinin hem ileri hem de geri gidebildiğini söylediğinde Okabe’nin “That’s my super hacker!” diye bağırması harikaydı)

ss (2014-05-25 at 11.18.53)

Kendisi ayrıca Lab-rozetlerini de yaptırıp Suzuha’ya veriyor. Bu rozetin üzerinde her Lab üyesinin isimlerinin baş harfleri yer alıyor.

Shiina Mayuri

2-mayuri-about

Aslında çok saf gibi duran ama neticede “onun da duyguları var ulan” diye feryat ettiren bir karakter Mayuri. Normalde bu tarz karakterlere hiç önem vermeyiz bi şeyler izlerken, aman ölsün nolcak bi işe yaramıyordu zaten deriz. İşte bu boşluğumuzdan yararlanmışlar Mayuri konusunda. Ölene kadar Mayuri’yi gerçekten umursamıyoruz, ne de olsa çok salak, hiçbir teoriden anlamıyor, boş boş konuşuyor diye düşünüyoruz. Fakat öldükten sonra yaptığımız Time Leap’lerde fark ediyoruz ki Mayuri hep “işe yaramaz” oluşundan bahsedip duruyor. Hatta babaannesinin mezarının başında yaptığı konuşmayı dinlediğimizde rüyasında defalarca öldüğünü ve Okabe’yi hep zor duruma soktuğunu gördüğünü anlatıyor.

ss (2014-05-22 at 09.32.38)

Bir sahnede Okabe’ye araba çarpmak üzereyken Mayuri yola atlayıp bizi kurtarıyor ve “sonunda bir işe yaradım” diyip ölüyor. Bu sahneden sonra Mayuri’ye olan bakış açınız tamamen değişiyor.

Zaten SERN tarafından da “gereksiz” bulunduğu için öldürüldüğünü de belirteyim.

Amane Suzuha

9-suzuha-about

En başta normal bir part-time çalışan olarak geliyor Mister Braun’un dükkanına. Ama aslında kendisi John Titor; daha doğrusu orijinal JT değil ama JT’nin ismini kullanıyor; çünkü Okabe’nin onu fark etmesini istiyor. 2036 yılından dünyayı kurtarmak için geliyor, doğal olarak Makise’den aşırı derecede nefret ediyor. Zamanla Makise’yi tanıdıkça onu kurtaracak kadar değişiyor karakteri. Karakter olarak aslında çok yapmacık başlarda, malum rol yapiyor, ama Okabe zekice fark ediyor Suzuha’da yapmacık hissettiren bir şeyler olduğunu. Sonuç olarak onun zaman makinesini ve oraya geliş amacını buluyor.

4-3085

Okabe’nin kaybolan ibn5100’ünü bulmak için 1975’e geri dönüyor ama zaman makinesi bozuk olduğundan 2000 yılına kadar hafıza kaybı yaşiyor. Asıl görevini hatırladığında da artık iş işten geçmiş olduğu için intihar ediyor. Ayrıca bu “bozuk zaman makinesinin” sebebiyse gayet günlük bir anda Amane’yi bir yere giderken durdurmamızdan kaynaklanıyor. Normalde Amane 1975’e erkenden gitmeyi planlıyor ama biz onu durduruyoruz (babasını arama meselesi) sonuç olarak Amane kalıyor ama maalesef o gün bi ara yağmur yağıyor ve zaman makinesini bozuyor.

Akiha Rumiho / Faris-nyan

8-faris-about

MayQueen+Nyan2 isimli maid-cafe’nin sahibi, klasik nyanyan karakterimiz. Onun d-mail göndermesine izin veriyoruz ve ne gönderdiğini göstermeden bir d-mail atıyor. Sonucunda da tüm Akihabara moemoe’likten çıkıp eski haline dönüyor. Route’unda öğreniyoruz ki aslında Akihabara, Faris’lere aitmiş. Zaten Akihabara ismi de Faris’in isminden geliyormuş (Akiha Rumiho). Attiği d-mail’in de babasının ölümünü önlemekle alakalı olduğunu öğreniyoruz, yani babası hayatta olunca Faris’in Akihabara’yı moemoe şehrine dönüştürmesine izin vermiyor.

21-2259

Okabe’nin garip biri olduğunu düşünmeyen tek kişi çünkü kendisinin de Okabe’den bir farkı yok, garip garip hayali şeylere inanmak gibi. Kendisi biraz çift kişilikli takılıyor; kedi kulaklarını taktığında Faris-nyan oluyor ve her cümlesine nyan falan ekliyor. Kulaklarını çıkardığında da Rumiho oluyor, yani ailenin asil kızı.

Cheshire Break isimli bir yeteneği var, insanların gözlerinin içine bakarak kalbinden ne geçtiğini tahmin edebilmek gibi.

Ayrica RaiNet AccessBattlers diye bir oyunda epey başarılı, route’unda bir elemanı yenmesine yardım ediyoruz (epey sinir bozucu şekilde yardımımızı reddetse de). İnanılmaz bir yalancı.

Kiryuu Moeka / Shining Finger

5-moeka-about

Amane’nin zaman makinesini incelemeye gittiğimizde yolda karşılaşıyoruz kendisiyle. SERN’in rastgele bulduğu ve kendi adına çalıştırdığı kişilerden birisi. Öğreniyoruz ki SERN dünyadaki bütün ibn5100’leri toplamak için bu tarz insanlar tutuyormuş. Moeka da bizim ibn aradığımızı öğrenince peşimize düşüyor. Biz de salaklık edip, tapınakta bi tane bulduğumuzu ona söylüyoruz. İşte her şey bununla başlıyor. Çünkü Moeka’ya salak gibi d-mail göndertiyoruz e doğal olarak ibn uçuyor.

5-2665

Kendisi sürekli FB isimli birisinden emirler alıyor. Bi yerden sonra FB artık Moeka’yla konuşmayı kesiyor ve sonuç olarak Moeka evinde intihar ediyor. Bunu öğrenenen Okabe, FB’yi bulmak adına Moeka’yla anlaşmaya çalışıyor. Fakat sonucunda güzel bir kavgaya tutuşuyorlar. Animede bu kavga harikaydı, VN’de Okabe’nin düşüncelerini görmek haricinde pek aksiyona giremedik. Sonuç olarak FB’yi buluyoruz ama bu esnada Moeka defalarca ölüyor.

19-1388

Ayrıca kendisi Mayuri’yi ne kadar kaçmaya çalışsak da bulup öldürüyor.

Urushibara Luka / Rukako

7-ruka-about

Erkek. Her ne kadar görünüşü diğer tüm karakterlerden 10 katı güzel olsa da Ruka(ko) erkek. Gönderdiği bir d-mail sayesinde cinsiyetini değiştiriyor. Daha sonra route’unda ondan bu d-mail’ini geri almasını rica ettiğimizde bunu sadece bir şartla yapacağını söylüyor: Okabe’yle 1-2 günlüğüne de olsa çıkmak. Hatta laf arasında “cinsiyeti ne olursa olsun yine de Okabe’yi seveceği” gibi bir şey diyor, Okabe bu durumda baya coşmuştu iç dünyasında.

25-3104

Ayrıca ekstra bilgi olarak, cinsiyetini değiştirdiği için kız dürtüleri sağolsun temizlik yapıyor bolca ve bu temizlik esnasında tapınakta bulunan ibn5100’ü düşürüp kırıyor. Harikasın Rukako.

Yuugo Tennouji / Mr Braun / FB

10-braun-about

Aslında Mr Braun’dan gerçek anlamda şüphelenmiyoruz. Yani adamın zaten toplamda 10 tane falan sahnesi var, nereden bilelim SERN’in adamı olduğunu hatta ve hatta Moeka’yı, kadın kimliğiyle direktif vererek sağa sola yönlendirdiğini. Bunu animede öğrenmek gerçek anlamda şok etkisi yaratmıştı; vn’de mevzuyu bildiğimden o kadar etkilenmedim ama duygusal açıdan daha etkileyiciydi. Moeka ibn’i çaldıktan sonra (d-mail sayesinde) FB ibn’i SERN’e gönderiyor. Takip ettiğimizde öğreniyoruz ki geçmişteki Amane Suzuha’nın öldüğü evde kalıyor.

31-3112

Anime ve VN’de farklı bir işleniş vardı onu da belirteyim. Animede Moeka’yla kendisini öldürmüştü.

VN’de ise evindeyiz ve evinde kaldığı Suzuha’nın aslında kim olduğunu ve zaman makinesiyle alakasını anlattığımızda pişmanlıktan intihar ediyor. Bu sahnede diğer odada tüm olanları izleyen kızı Nae’yi fark ediyoruz.

Nae Tennouji

11-nae-about

Doğru düzgün bizle konuşmayan hatta bizden nefret eden bir karakter Nae. Sadece Mayuri’yle iyi anlaşıyor, onun haricinde bize hep kötü davranıyor. Bu hareketlerinin sebebini ise FB kendini öldürdüğünde anlıyoruz.

ss (2014-05-22 at 09.21.42)

FB ölür ölmez camdan dışarı atlıyor ve ortadan kayboluyor Nae, daha sonra da gelip Moeka’yı öldürüp kaçıyor. Time Leap yapıp her şeyi bir daha inceliyoruz, babası yeni ölmüş birisi için garip bir davranış olduğu için Nae’yi takip ediyoruz ve konuşuyoruz. Burada babasının ölümünden bizi sorumlu tuttuğunu, gelecekten geldiğini, aslında SERN’in adamı olduğunu ve gelecekte bizi defalarca işkence ederek öldürdüğünü anlatıyor. Moeka’yı öldüremediği için üzüldüğünden dolayı da 15.000 kez time leap yapıp günümüze geliyor ve Moeka’yı öldürüyor.

32-3113

Ayrıca Suzuha’nın yer aldığı bir mangada Nae Suzuha’nın annesini de öldürmüş.

Kendisi ayrıca Robotics;Notes serisinde de yer alıyor, JAXA’da çalışıyor.

Doctor Nakabachi

12-nakabachi-about

Makise Kurisu’nun babası. Sürekli zaman makinesi icat edişinden bahsediyor ama yaptığı tek şey John Titor’un yazılarını kopyalamak. Ayrıca kızını inanılmaz kıskanıyor ve sonuç olarak onun zaman makineleri hakkında yazdığı tezi çalıp kızını öldürmeye çalışıyor. Hikayeye göre Nakabachi, Makise’nin tezini alıp uçağa bindiğinde uçakta yangın çıkıyor ve neredeyse her şey tamamen yanıyor. Fakat Nakabachi, bu tezi kurtarmayı başarıyor. Çünkü taa hikayenin başında Mayuri metal upa’sını kaybetmişti, daha sonra görüyoruz ki aslında Upa’yı alan kişi Makise’den başkası değilmiş. Yani Upa bir şekilde Nakabachi’yle birlikte gidiyor ve Nakabachi tezi bu Upa’nın içerisinde saklayarak tezi kurtarmış oluyor.

21-3277

Bu da dünyada bir distopyanın oluşmasına sebep oluyor. Ah ulan Nakabachi, nasıl bir babasın.

(Yani burada Okabe’nin Makise’yi kurtarmasının haricinde, Upa’yı da metal yerine ateşte yanabilecek başka bir Upa’yla değiştirmesi gerekiyor. Yani taa hikayenin başındaki Upa’yı bulma sahnesine kadar gidiyoruz)

4ºC

13-4c-about

Faris’in RaiNet’teki final rakibi. Hileden başka bir şey bilmeyen bir oyuncu, Okabe’yi de bir güzel dövüyor.

ss (2014-05-22 at 09.46.22)

Karakterlere sonuç olarak 9 veriyorum çünkü Faris yer yer sinir bozucu bir karakter olabiliyor.

Olay Örgüsü ve Anlatım Tarzı

Şimdi C;H’nin en iyi bölümü burasıydı. Her şeyi parça parça farklı noktalardan verip, zamanla her şeyi birer birer gözünüzün önünde birleştirmesi ve darbeyi indirmesiydi. S;G bunu biraz daha yumuşak halde yapıyor ve size bir şeyleri tahmin etme zorunluluğu yaratmıyor. Siz zaten okurken bir Okabe olduğunuz için, Allah’ım ne yapsam da Mayuri’yi kurtarsam diye sağa sola koşturmakla meşgul oluyorsunuz. Ve sonunda Mayuri’yi kurtardığınızda tam derin bir nefes alıyoruz derken Makise bize gülerek “Aa bir de şu D-mail vardı, hani biri beni bıçaklamıştı falan ahaha” dediğinde kafamıza dank ediyor, Mayuri’yi kurtarmak demenin aslında Makise’nin ölümü demek olduğu. Yer yer gerçekten okuyucu olarak psikolojiniz bozuluyor, yer yer ağlıyorsunuz, yer yer sinirleniyorsunuz. Burada da iyi bir iş çikarmışlar yani.

44-3298

Olay örgüsüne de 10 veriyorum.


Anlatım tarzı ise %99 Okabe’nin iç sesi olduğu için epey eğleniyoruz. Kendi kafasından paranoyağa bağlaması, Rukako’yu her gördüğünde “He is a guy” modlarına girmesi okuyucuyu eğlendiriyor (bullying olarak düşünenler de var elbet). Aslında keşke olayları bir de diğer karakterlerin gözünden/iç sesinden yaşayabilseydik, her karakter kendince derin gözümde.

ss (2014-05-25 at 10.42.52)İçerik / Seslendirme & OST / Art

İçerik olarak elimizde C;H kadar sağa sola dönen kameralar yok belki ama bu sefer kullanabildiğimiz ve istediğimiz zaman çıkarabildiğimiz bir cep telefonumuz var. Ayrıca bu cep telefonunda çeşitli ayarlar yapabiliyoruz; ekran resmini değiştirmek, mesaj sesini değiştirmek, arayan sesini değiştirmek gibi. Ayrıca d-mail’i gönderirken mikrodalgayı “aradığımız” için yer yer aramayı Okabe yerine biz yapıyoruz. Bu acayip hoşuma gitti.

Yine de keşke biraz daha animasyon olsaydı, özellikle Moeka vs Okarin kavgasında. Veya zaman makinesinin hareketlenmesinde vs olsa güzel olurdu.

C;H’de kırmızı ve yeşil ışıklar vardı seçenek olarak, buradaysa bize gelen mesajlara verdiğimiz cevaplar oyunun kaderini belirliyor. Açıkçası acayip karışık buldum ama bi yandan da mantıklı gelmiyor değil. Mesela ilk başlarda Kurisu’dan gelen çoğu mesajı görmezden gelirken, Mayuri route’tan sonra Kurisu’nun her mesajına uzun uzun yazar olduk. Veya Shining Finger Moeka bazen o kadar çok mail attı ki, bi yerden sonra telefona bakmaz olduk.

Seira-tann~~ Ayrica C;H'den FES ve Gero Frog gibi resimler var.

Seira-tann~~ Ayrıca C;H’den FES ve Gero Frog gibi resimler var.

Connect to network derseniz sizi şu adrese yönlendiriyor: http://futuregadget-lab.us/ Bu siteyi Okabe ara sıra kontrol ediyor, animede de geçiyor sanırım.

ss (2014-05-22 at 10.09.05)

Yine route seçimlerinde d-mail’leri gönderip göndermememiz önemli olduğundan, Okabe çok fazla derin düşüncelere dalmadan çat diye d-mail’i gönderebiliyoruz muhabbetin ortasında. Öyle hoş canilikler de var.


Menü olarak bir C;H değil aslında, orada bilgisayara falan giriyorduk. Burada biraz daha sade olmuş fakat Suzuha’nın zaman makinesinin ana menüde dönmesi yeter diyorum. Ayrıca oyunun kaç saat açık kaldığı, yüzde kaç tamamladığınız, achievementler gibi ek şeyler de mevcut.

ss (2014-05-22 at 09.57.02)


Seslendirme olarak zaten anime kadrosunun aynısı, ki çoğu seiyuu için bir ilk olmuştur sanırım bir vn’de çalışmak. Hepsi çok başarılı olmuşlar, animeden daha başarılılar hatta. Okabe’nin türlü türlü bağırış çağırışları, Mayuri’nin ağlayışları, Makise’nin azarlamaları vesaire hepsi çok daha etkileyici olmuş vn’de. (Vn’de Suzuha’nın mektubunu okuduğu sahnede ayrıca ağladığımı belirteyim)


OST olarak ise çok etkilendim, adam sadece tek bir melodiyle 4-5 tane farklı versiyon yapmış ve hepsi harika sahnelerde en uygun şekillerde kullanılmış. Salya sümük ağladığım yerler oldu sırf OST yüzünden. Gate of Steiner melodisi kadar hiçbir müzik bu vn’ye yakışmazmış onu anladım. Dinledikçe insan karakterlerin çektiği her derdi hissediyor valla.

 

 

Onun haricinde Itou Kanako yine döktürmüş, 2 opening (+1 anime) ve çoğu ending şarkısını söylemesi haricinde bir de Mayuri ve Okabe’nin ilk kez SERN’den kaçmaya çalıştığında çalan bir parça var. Animede hiç duymadim sanırım, o parça ile vn’yi biraz daha sevdim. (Parçanın adi technovision)

Vokal olarak ayrıca C;H’de karakter olarak yer alan Phantasm/FES’ten de şarkılar var; ayrıca Akihabara binalarındaki dev ekranlarda yer yer FES konserlerini görebiliyoruz.

ss (2014-05-22 at 10.28.22)

Mayuri her öldüğünde çalan parça ise yine Gate of Steiner’in farklı bir versiyonu ama HER öldüğünde çaldığı için bir yerden sonra sinirleriniz bozuluyor gülmeye başlıyorsunuz.

Neticede adamlar C;H’de yapamadığı işi burada başarmış, tebrikler Abo Takeshi.


CG ve Art konusunda meşhur Black Rock Shooter karakter tasarımcısı huke var elimizde, ee söz konusu huke olunca kötü bir şey bekleyemiyorsunuz tabii ki. Epey bir CG var (yazının her bir yerinde gördüğünüz gibi), karakter sprite’ları da animeden çok daha güzel. Bayaa güzel hatta. Vn’yi okuduktan sonra animeye şöyle bir baktığınızda “bu tipler neymiş allasen” diyorsunuz.

2-078

Ayrıca huke, Mayuri’nin ölüm şekillerinin her birini teker teker çizmeye üşenmemiş. Teşekkürler huke. (Diğer platformlar için çıkan versiyonlarda ek CG’ler de mevcut, ne yaptın sen be oğlum)

13-1383

Tips / Referanslar

Geldik benim bu VN’yi neden bu kadar sevme nedenime. Hiç böyle bir VN’de Jojo’s Bizarre Adventure göndermeleri okuyacağımı umuyor muydum? Kesinlikle hayır. Okabe ve Daru’nun aslında ölümüne Jojo hayranı olduğunu biliyor muydum? Hayır. Bu iki manyak, her 10 cümlenin 5’inde Jojo alıntıları yapmaktan kendilerini alıkoyamıyorlar. En olmadık anda bile yapılan Jojo göndermeleri, common route denen en baştaki kısımları benim için çok eğlenceli hale getirdi.

Gözüme takılan hoş göndermeler:

ss (2014-05-22 at 11.08.33)>C;H’deki Seira Orgel karakterinin yer aldığı anime
>”Daga kotowaru” Özellikle Jojo Part3’te Jotaro’nun kullandığı meşhur cümle
>Code “Jeass”
>Could this be Ora Ora?! (Future Gadget No3)
>Cyalume Saber, (“Stark Wars”‘ta yer alıyor)
>”Son kararınız mı?”
>C;H’deki Gero Froggy’ler
>Ghost in the Ball
>Gunbam
>King Burger
>Sugumiya Rie, tsundere kraliçesi
>Mac Dyver
>New-Gen incidents, yine C;H’den
>Lupants the Third
>”That’s why we love you, that’s why we admire you!” yine Jojo’dan meşhur bir alıntı. Daru çok söylüyor bunu.
>ZA WARUDO
>Death Note

13-2837

Aslında Jojo referanslarının resmini koymayı çok istiyordum (özellikle za warudo) ama spoiler olmasın 😛

ss (2014-05-22 at 11.06.59)

Okabe/Makise/Daru’nun ölümüne lurker olduğunu da unutmayalım. Bolca internet terimi.

Route / Animede Yayınlanmayan Bazı Sonlar

Steins;Gate route’ları aslında “hadi şu karakterin route’una gireyim ve beraber mutlu olalım” mantığından ziyade “bencil olup tüm dünyayı feda mı edeyim yoksa dünyayı mı kurtarayım” kararını almanıza itiyor sizi. Tüm hikaye Chapter’lara bölünmüş ve sona ulaşmanız için tüm route’ları elden geçirmeniz gerekiyor. Zaten bu route’ların hiçbirinde “of bu kıza aşığım” moduna girmiyor Okabe. Aklında hep “Mayuri’yi kurtarmalıyım” düşüncesi var o yüzden normal route mantığının dışarısındayız. Sadece route sonunda “diğer d-mail’i mi geri alacaksın yoksa bu evrende sonsuza kadar mı yaşayacaksın” sorusuna cevap vermeniz gerekiyor.

70-3404

Eğer diğer d-mail’i geri al derseniz bir sonraki chapter/route’a geçiyorsunuz; sonsuza kadar orada yaşamak istiyorsanız da Okabe Mayuri’yi kurtarma/kaderle savaşma planından vazgeçip bir anda heroine’ye aşık oluyor ve orada mutlu mesut yaşamayı seçiyor böylece S;G bitiyor.

Route’lar sırasıyla:

Shared Route (Chapter 1-5) > Suzuha Route (Chapter 6) > Faris Route (Chapter 7) > Rukako Route (Chapter 8) > Mayuri Route (Chapter 9) > Kurisu Route (Chapter 4-9) > True End (Chapter 10)

Gördüğünüz gibi Kurisu Route taa en başta Suzuha Route’a geçmeden önceye geri götürüyor bizi.


Animede yer almayan bazı sonlar:

ss (2014-05-22 at 06.09.59)

Suzuha bizimkilere ibn5100 bulmak için zamanda geriye gideceğinden bahsediyor. Okabe bunun bir intihardan farksız olduğunu bildiği için kararsız kalıyor. Burada 2 seçeneğimiz var:

>D-mail’i gönderip Suzuha’yı feda etmek
>D-mail’i göndermekten vazgeçip Suzuha’nın lab elemanlarıyla geçirdiği 2 günü sonsuza kadar tekrar etmek: böylece kimse ölmeyecek ve sonsuza kadar beraber eğlenecekleri günleri olacak

Eğer birincisini seçersek bir sonraki route/chapter yani Faris’e geçiyoruz; ama eğer ikinciyi seçersek o 2 günü sonsuza kadar tekrar ediyoruz. Olanlar ise gerçekten çok farklı ve etkileyici.

Karakterlerimiz bisikletle şehri turluyorlar, tekrar ettikleri gün hep bununla başlıyor. Bu yolculukta Mayuri ve Suzuha rahatça sürüyorlar, Makise Okabe ve Daru zorlanıyor. Okabe her seferinde gitgide daha da zorlanıyor çünkü bu olay onun için sonsuza kadar bisiklet sürmek demek gibi bir şey. Başlarda her şey normal gidiyor Okabe için, taa ki bi yerden sonra bu durumdan bıkmaya başlayana kadar.

17-1889

Normalde Daru’ya bir kamyon çarpmak üzere oluyor ve son anda Okabe onu sırtından çekip kurtarıyor. Fakat defalarca tekrardan sonra Okabe zamanda bir farklılık arıyor ve düşünüyor “bu sefer kurtarmasam ne olur acaba? Daru’nun ölüşünü görmek nasıl hissettirir?” şeklinde. Nasıl olsa her şeyi geri alacağı için birisinin ölmesi gibi şeyler o kadar da önemli değil onun için. Bazen Daru’yu bırakıyor (ölmüyor), bazen söylemesi gereken cümleleri söylemiyor. Çeşitli şeyler deniyor zamanda farklılık yaratmak için.

10-1903

12-1905

Fakat bir yerde Okabe artık derin düşüncelere dalıyor ve “şu an bu zamanın efendisi benim ve burada istediğim kötülüğü yapabilirim. Ne de olsa saniyeler içinde her şeyi başa döndürebilirim.” diye düşünüyor. Gitgide karanlık tarafına yenilmeye başlıyor, sesi değişiyor, gözleri sönüyor. Bir sahnede Okabe, Suzuha’ya defalarca tecavüz etmenin hayalini kuruyor. Bekaretini defalarca almak, ona işkence etmek gibi türlü düşünceler geçiriyor aklından. Her ne kadar bununla savaşmaya çalışsa da kötülük ağır basıyor. Suzuha onun bu halinden zamanı defalarca tekrar ettiğini anlıyor. Okabe nasıl anladığını sorduğunda Suzuha’nın cevabı “gözlerinin geldiğim zamandaki insanlardan bir farkı yok; ölü, sönmüş, pes etmiş” oluyor.

7-1899

Okabe’nin artık pes ettiğini gördüğü içinse çözüm olarak onunla birlikte 1975’e, yani ibn5100’ü beraber bulmaya gitmeyi teklif ediyor. Neticede ikisi de hafıza kaybı yaşayacak ama en azından birbirlerine destek olacaklar, biri başarısız olursa ötekisi başarılı olacak. Kendilerini Mayuri için feda ediyorlar ve route bitiyor.

26-1920

ED


ss (2014-05-22 at 07.05.45)

Faris’in babasının öldüğünü ve Faris’in bu konuda çok üzüldüğünü öğrenince normal D-mail’imizi geri almaktan ziyade farklı bir D-mail atmayı deniyoruz. Eğer d-mail’i geri alsaydık bir sonraki Chapter/Route’a yani Rukako’ya geçecektik. Bu sefer atacağımız farklı d-mail’i direkt Faris’in babasına atıyoruz ve sonuç olarak Faris’in babası yaşıyor. Ama bu sefer de her şey değişiyor; Okabe, Faris’le birlikte RaiNet’te bir oyuncuymuş hatta çok iyi oynuyorlarmiş. Okabe, Mayuri/Daru/Kurisu ile hiç tanışmamış ve doğal olarak lab/zaman makinesi/time leap gibi şeyler de yok.

15-2218

Ve diğer sürpriz olan şey ise, Faris ve Okabe sevgililer. Faris bir yerden sonra Okabe’nin farklı davrandığını anlıyor ve ondan her şeyi anlatmasını istiyor. Anlatıyoruz ama yine de sonuç olarak elimizden hiçbir şey gelmediği için bu kaderi kabulleniyoruz. Zaten ortada lab olmazsa Mayuri’nin ölmesi için de bir sebep kalmaz diye düşünüp Faris’le yaşamayı seçiyoruz. Ki ölmüyor da zaten, Faris’e bunu doğrulatıyoruz. Bol öpüşmeli bir ending olduğunu da es geçmeyelim (Zira Faris, Okabe’nin kendisi ve sevgili geçmişleri hakkında hiçbir şey hatırlamadığını duyunca “O halde her şeyi hatırlamanı bedenimle sağlayacağım” deyip garip şeylere başvuruyor).

31-2265

ED


ss (2014-05-22 at 07.24.32)

“Rukako” malum kız olmuştu ama bir türlü geri erkek olmak istemiyor, yani d-mail’i geri almak istemiyor. Bu Okabe için de zor bir karar çünkü Rukako’ya bunu yapmak istemiyor. Okabe bir şekilde salak gibi “aman Mayuri nasıl olsa ölecek, yapacak bir şey yok, kader bu artık kabulleneceğiz” kafalarına giriyor. Ama Rukako’nun içi rahat etmiyor ve “eğer 2 günlüğüne erkek arkadaşım olup benimle çıkarsan sana yardım ederim” diyor.

ss (2014-05-25 at 11.54.45)

Neticede 2 günlüğüne çıkıyorlar fakat Okabe karşısında senelerdir erkek bildiği Rukako olduğu için bir türlü mevzuya kendisini veremiyor (ki harika sahnelerdi). Sonuç olarak 2. günün sonunda elimizde ağlayan ve berbat günler geçirmiş narin bir kız kalıyor. Ufak bir leap’le 2. günün başına dönüyoruz ve doğruca tapınağa gidiyoruz. Aynı normal zamanlardaki gibi bir gün geçiriyorlar ve sonuçta Rukako’yu ikna ediyoruz.

Burada da eğer d-mail’i gönderirsek bir sonraki Chapter/Route’a yani Mayuri’ye geçiyoruz, göndermezsek Ending’i görüyoruz.

42-2479

Tam biz d-mail’i atmak üzereyken Rukako bize sarılıyor ve bizi sevdiğini falan söylüyor. Baya da acıklı takılıyor kerata, o d-mail’i gönderemiyorsunuz bir türlü. Ve sonuç olarak göndermiyoruz. Mayuri’nin ölüm saatinin gelmesini öylece bekliyoruz ve Mayuri gözümüzün önünde öylece kalp krizi geçirmişçesine ölüyor.

20-2500

Burada bir diğer nokta ise Mayuri’nin öldüğü gün Okabe moral olarak çöktüğü için Kurisu mevzuyu bir şekilde çakıyor ve “Mayuri’nin öleceğini biliyordun değil mi?” diye bize soruyor. Biz her şeyi ona itiraf ediyoruz ama Kurisu bize kızmıyor, adeta şefkat gösteriyor ve “bir kızı mutlu edemedin, en azından ötekini mutlu et” diye nasihat veriyor.

9-2513

O gün ComiMa etkinliği olduğu için Mayuri’nin tüm günü orada geçiyor, aklında hep Rukako’ya cosplay yaptırmak var tabii. Ama Rukako bir türlü istemiyor çünkü geçmişte bu konuda tacize uğramış defalarca (hatta onu kurtaran kişi de Okabe). Rukako, Mayuri öldükten sonra acayip pişmanlık duyuyor, Okabe’yle saatlerce ağlıyorlar. Rukako kendisini suçluyor Mayuri’ye güzel bir gün yaşatmadığı ve cosplay yapmadığı için, sonuç olarak tek başına riski ne olursa olsun Leap yapmak ve Mayuri’ye güzel bir gün yaşatmak istiyor.

18-2537

Okabe kendine geldiğinde elinde o günden kalma resimler buluyor ve ağlamaya başlıyor. Bu endingin sonunda ise en şaşırtıcı şeyi alıyoruz, diğer endinglerde credits geçip bitiyordu ama burada elimizde ekstra bir CG daha oluyor:

19-2538

Rukako ve Okabe’nin çocuğu olmuş 😀


ss (2014-05-22 at 07.51.17)

Şimdi burada artık gerçeğin suratımıza vurulduğu yerlere geliyoruz. Malum elimizdeki tüm d-mail’leri geri aldık ve artık Mayuri’yi kurtardık. Fakat unuttuğumuz bir gerçek var; Makise ne olacak? Önemli olan burada SERN’in veri tabanındaki tüm d-mail’leri silmek, böylece SERN bizim elimizdeki zaman makinesi hedesinden haberdar olmayacak ve bizim peşimize düşmeyecek. Makise’nin ölümünü geri alan basit bir d-mail olduğu için, onu geri almak ve almamak arasında bu sefer ikileme düşüyoruz.

Eğer geri alırsak, Makise ölecek ve beta line’a geçeceğiz.
Eğer geri almazsak, Mayuri ölecek.

Buralar animenin 21. bölümüne denk geliyor, yani Okabe’nin artık yavaş yavaş her şeyden pes etmeye başladığı ve türlü türlü ikilemlere düştüğü yerler. Birisi Kurisu, birisi Mayuri. 13-2837Burada okuduğunuz onca saatlik günlük yaşamdan sonra, karakterlere iyice bağlandığınız için aslında siz de ikileme düşüyorsunuz. “Ben olsam kimi feda ederdim acaba?” diye. Çeşitli şeyler düşünüyor yine Okabe ve önce bir test etmek istiyor “bakalım Mayuri ölecek mi, belki ölmez” diye. ComiMa’ya gidiyorlar ve ComiMa dönüşünde Okabe’ye araba çarpacakken Mayuri kendisini yola atıyor ve Okabe’yi kurtarıyor.

41-2854

Buralar zaten animede olan şeylerdi. Kurisu’nun güçlü tavırları ama her ne kadar güçlü olsa da söz konusu kendi ölümü olduğu için içten içe üzülmesi gibi şeyler var. Kurisu’nun Okabe’nin lab önlüğünü diktiği sahneler falan yine bu route içerisinde gerçekleşiyor. Ayrıca yine bu route’ta Kurisu ve Mayuri ara ara önceki line’lardan bazı şeyler hatırladıklarını ve “deja vu” gibi hissetirdiğinden bahsediyor. Sonuç olarak Kurisu kendisini feda etmek istiyor, Mayuri bu gerçeği öğreniyor ve bolca gözyaşı dönüyor ortada.

15-2939

Kurisu öleceksem de en azından Amerika’da öleyim kafasında olduğundan, tam hava alanına gidecekken Mayuri ve Okabe önünü kesiyor. Kurisu birden bire “Okabe zaten seni seviyor, seni feda etse hoş olmazdı değil mi” tarzı laflar ediyor ve ikisinin arasını bir şekilde yapıyor. Zaten Mayuri de dünden razıymış üzülse de kırılsa da o da aşkını itiraf ediyor (ki bu çok beklendik bir şeydi çünkü oyunun başından beri Mayuri’den bazı mail’ler alıyorduk “Mayuri’nin de kalbinde birisi var acaba kim~” şeklinde)

24-2961

Sonuç olarak Kurisu “beni Amerika’daymış gibi düşünün ve hayatınızı yaşayın” diyip ortadan kayboluyor. Eve döndüğümüzde artık o son d-mail’i silmemiz gerekiyor ve hazırlıkları yapıyoruz. D-mail’i gönderip Kurisu’yu siliyoruz, bu kısımlar çok etkileyiciydi çünkü kendimize geldiğimizde ilk iş Mayuri’ye “Lab Mem 004 kimdi?” diye soruyoruz. Elbette öyle birisi yok. Ayrica Kurisu’nun önlüğümüzün üzerinde diktiği yer de geçmiş, yani Kurisu hiç var olmamış gibi bir sonuç doğuyor.

46-2976

Daha sonra Mayuri’nin ölüm saatini bekliyorlar ve Mayuri ölmüyor. Ayrıca Time Leap makinelerini ve ibn’i de çöpe atıyorlar bir güzel parçalayıp. Artık beta line’da oldukları için bir çok şey değişmiş durumda. Mayuri ve Okabe artık sevgililer ve normal günler geçiriyorlar. Derken Mayuri birden “sanki çok sevdiğim bir dostumu kaybetmişim gibi hissediyorum” gibi bir laf ediyor. “Ve ne zaman o dostumu düşünsem üzülüyorum, bazı sesler duyuyorum” diyerek bizi iyice parçalıyor.

Sonuçta beraberce mutlu mesut yaşıyorlar.

49-2979ED


ss (2014-05-22 at 07.49.32)Kurisu route’ta ise her şeyi başa alıyoruz çünkü hedefimizde hem Kurisu’yu hem de Mayuri’yi kurtarmak var. Steins;Gate’e ne olursa olsun geçmemiz gerekiyor. Bunun için Kurisu’ya da biraz aradığı değeri vermemiz için en başlardan başlıyoruz, daha çok Kurisu’yla vakit geçiriyoruz sorunlarını dinliyoruz falan. Buralar zaten animenin neredeyse tamamını kapsıyor çünkü anime çoğunlukla Kurisu route üzerinden ilerliyor (malum).

Bu sefer aslında Mayuri route gibi ilerliyor her şey, Kurisu yine ben öleyim boşver Mayuri yaşasın diyor. Ama farklı olan şey ise, bu sefer Okabe pes etmeyeceğini söylüyor. Elinde bir planı olmadığı için çeşitli şeyler deniyor, Mayuri’yi bir hastaneye yatırmaktan tutun da Mayuri’yi Güney Amerika’ya göndermeye kadar. Yine de ölüyor tabii ki, hatta bi yerden sonra “artık Mayuri’nin ölümü bana normal gelmeye başladı” diye düşünüyor Okabe.

16-3157

Kendiyle yüzleştiği bir anda Kurisu hakkında düşüncelere dalıyor Okabe, onunla ilk tanıştığı andan itibarenki anları gözünün önüne geliyor. Nasıl Kurisu’ya hayran olduğunu, onun zekasına ve kişiliğine nasıl özendiğini falan düşünüyor. Kurisu’nun ismini doğru düzgün bir kez bile söylemeyip, farklı farklı lakaplar takmasının sebebinin ismini söylemeye çekindiğine bağlıyor. Neden Kurisu için bu kadar uğraştığını, neden Kurisu’nun onun için normal bi dosttan farklı olduğunu düşünüp duruyor ve sonuçta Kurisu’ya aşkı böyle doğuyor. Öpüştükleri sahne falan yine buralar.

28-3167

Sonuç olarak Kurisu yine gidecek, yine aynı d-mail’i göndereceğiz. Bir nevi Mayuri route’la aynı yerlere gidiyor ama bu sefer artık yanımızdakı Mayuri değil Kurisu. Ha burada farklı olan bir diğer şey de, Mayuri route’ta d-mail’i gönderdiğimizde hiçbir şey olmamıştı. Ama burada tam d-mail’i gönderdiğimiz an etrafımız yavaş yavaş bulanıklaşırken, kapıda Kurisu’nun hızlıca belirdiğini görüyoruz; Amerika’ya gitmekten vazgeçmiş ve geri dönmüş. ;___; Tabii artık çok geç.

20-3182

ED 


ss (2014-05-22 at 08.54.51)

Buralar da animenin son 2 bölümünü kapsıyor. Daha sonra Ending credits giriyor ve Suzuha birden bizi arıyor gelecekten geldiğini söylüyor vesaire. Yani beta line’da bile savaş bir şekilde sürmüş (Kurisu’nun babası yüzünden) ve kader Suzuha’yı yine geçmişe göndermiş. Ama bu sefer Daru’nun yaptığı yeni zaman makinesiyle. Sonuç olarak Operation Skuld ve dahası gerçekleşip, Kurisu’yu kurtarıyorlar.

1-3332

Yalnız belirtmem gerek Kurisu’yu aslında öldüren kişinin babası değil de Okabe’nin ta kendisi olduğu benim unuttuğum bir ayrıntıydı animeyi izlediğim halde. Açıkçası pişmanlık duymadım değil zira vn’de o kadar etkileyici yapılmış ki o sahne, itiraf ediyorum oturdum ağladım 😀

33-3238

Atlanan bir şey yok fakat Suzuha’nın asker üniformasını anime berbat bir şekilde çizmiş onu hoş bulmadım, aceleye gelmiş sanki biraz. Onun haricinde gelecekten gelen Okabe’nin mail’i vn’de hareketli değil, onu hareketli yapmışlar. İkisinin de sonu aynı bitiyor en azından o konuda iyi bir adaptasyon S;G animesi.

81-3456

ED

Sonuç

Beni günlerce uğraştırıp bu kadar uzun bir yazı yazdıracak ve duvarımı süsleyecek koskocaman bir posterini yaptırtacak kadar güzel bir visual novel Steins;Gate. Animesinin verdiği keyfin 10 katını veriyor. Harem görüntüsü verdiği halde aslında haremin hiç içine dahi girmiyor, VN mantığını zekice kullanıp önünüze harika bir hikaye gidişatı seriyor. Karakterler sizi kendine bağlıyor (harika seiyuular sağolsun), yeri geliyor güldürüyor yeri geliyor ağlatıyor. “Ne çektiniz be” diye kahrediyor sizleri. Ama sonunda sizi memnun etmesini de biliyor. H-scene’i yok, abartılı sahnesi yok, her şey yerli yerinde.

ss (2014-05-25 at 10.54.39)

Steins;Gate olmuş, hem de çok güzel olmuş. Vn denemek isteyenlere artık önereceğim ilk vn olacak. Kurulumu da çok kolay zaten. Sonuç olarak puanım 97/100.
1 puanı Faris karakterinin yer yer sinir bozucu olmasından dolayı;
1 puanı yeterince animasyonun bulunmamasından dolayı (sadece leap ve divergence meter animasyonları var);
1 puanı da seçeneklerin (telefondaki maillerin) çok kompleks olmasından dolayı kırdım (zira yer yer Save almanız gerekiyor ve bu Save’leri kaçırırsanız yandınız).

Reklamlar

20 thoughts on “Steins;Gate

    • Teşekkür ettim, daha vn’ye başlamadan önce yazinin planini yaptiğimdan bol bol ss almişim. Hiçbirini de silip atmaya kiyamadim doldurdum hepsini yaziya 😀

      Fakat anime izleyenlerinin özellikle görmesini istediğim Suzuha Ending için yazdim bu yaziyi biraz da, Okabe’nin Suzuha’yi tenhaya götürüp tecavüz etme isteğini öyle bir anlatişi vardi ki ben korktum ekran başinda. Bu Ending’leri Special olarak verseler harika olurdu.

      Beğen

  1. Harika bir inceleme olmuş, okuması bile 1.1-5 saatimi aldıysa yazması ne kadar sürmüştür tahmin dahi edemiyorum, özellikle Nae hakkında animede verilmeyen bilgiler ve Suzuha Ending’teki Okabe’nin ruh hâli beni çok şaşırttı, iyi bir uyarlama olsa da tam olarak aktarılması mümkün olmasa gerek. Ama anlayamadığım bir kısım var, bizim her gün gün görmüş olduğumuz Nae esasında gelecekten gelen Nae miymiş yani?

    Beğen

    • Aynen öyleymiş, zaten bize tüm vn boyunca soğuk davranmasının sebebi o. Sadece mayushii ve suzuhayla iyi anlaşıyordu, diğerlerine hep kötü davranıyordu.

      Suzuha normal zaman makinesi ile geliyor fakat nae aynı okabe gibi time leap yapıyor. Time leapin limiti var malum, bilmem kaç bin kez ardarda leap yaparak gelmiş.

      O suzuha kısmını falan anca flashback gibi aktarabilirlerdi, rüya gibi mesela.

      Beğen

    • Bence sürdürülmesi gereken bir hikaye olduğu için üzerinde fazla durmamış olabilirler.VN’ine bakmadım hiç ama okuduğum kadarıyla böyle düşündüm.

      Beğen

  2. Geri bildirim: Steins;Gate 0 | akumina

  3. Çok güzel bir inceleme gitgide incelemelerinin yenisi çıksa da okusam der hale geliyorum. Eline diline sağlık. Vn işine bulaşmam fakat animesini tekrar bir izleyeceğim sanırım 😊

    Beğen

    • Teşekkür ederim~ Kesinlikle yeniden izle çünkü unutulan bir sürü detay vardır, hazır yeni sezonu gelmeden görmek gerek 😀 Bitirince sitede bir de steins;gate 0 için yazdığım spoilersız tanıtım var ona da bakabilirsin bilgilendirme için ^^

      Liked by 1 kişi

    • Haberim var ya uzun zamandır bekliyorum zaten onu 😀 Elite kısmı için değil de içinde Linear Bounded Phenogram var onu çok istiyordum. Aslında fan çevirisi var ama official çeviri tercihim

      Liked by 1 kişi

Düşüncenizi Paylaşın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s